Początek "Akcji zima" - uważajcie na drogach i chodnikach

Z uwagi na niekorzystne prognozy pogody w czwartek o świcie (17.11) zostanie powołana 50% gotowość do zimowego oczyszczania miasta. W efekcie tego 11 jednostek ciężkiego sprzętu pozostanie w gotowości do wyjazdu na nasze ulice. Będzie te de facto rozpoczęcie „Akcji zima” w tym sezonie na terenie Częstochowy. Z uwagi na zmiany w organizacji ruchu w różnych częściach miasta, należy spodziewać się, że specjalistyczny sprzęt firmy wykonawcy będzie częściej niż w latach ubiegłych dokonywać także działań profilaktycznych. W praktyce oznacza to, że np. posypywanie ulic przy zapowiedziach wystąpienia niekorzystnych warunków pogodowych, w godzinach porannych czy popołudniowych szczytów, będzie następowało prewencyjnie, z wyprzedzeniem, jeszcze przed wystąpieniem opadów atmosferycznych; tak by nawierzchnie ulic przygotowane były na czas zwiększonego ruchu i zamarzające opady. Może się wiec zdarzyć się, że pługopiaskarki będą jeździć po mieście przy dodatniej i słonecznej aurze przygotowując bezpieczny przejazd mieszkańcom w obliczu prognozowanego załamania pogody. W efekcie przewidywanego pogorszenia warunków meteorologicznych (w zależności od potencjalnej intensywności zjawisk) powoływana będzie gotowość do działania w wymiarze zaangażowania 50% lub 100% floty specjalistycznego sprzętu firmy wykonawcy zimowego oczyszczania miasta.

Za zimowe utrzymanie miasta na zlecenie częstochowskiego MZD oprócz 21 zestawów ciężkich pługopiaskarek odpowiadać będzie m.in.: 16 samochodów z samymi pługami (do wykorzystania przy intensywnych opadach śniegu), 5 ciągników z rozrzutnikami i pługami, po 2 sztuki – ładowarek, pługów wirnikowych i odśnieżarek ręcznych; na mieście ustawionych zostanie 50 skrzyń z piachem. Oprócz kierowców pojazdów, do prac ręcznych wykonawca powoła sztab pracowników fizycznych. W kilku lokalizacjach rozstawione zostaną też płoty przeciwśnieżne. Zabezpieczonych zostało 8 tys. ton soli, 2 tys. ton piachu i 100 ton chlorku wapnia. W utrzymaniu MZD pozostaje blisko 660 km ulic na terenie miasta Częstochowy z przejściami dla pieszych i część przylegających doń chodników oraz obiekty mostowe, kładki czy przejścia podziemne.

Zimowe oczyszczanie miasta jest zadaniem kosztownym. Jednorazowy przejazd samymi tylko ulicami miasta pełnego zestawu pługopiaskarek to koszt przekraczający 100 tys. zł brutto. Wartość całej „Akcji zima” będzie można więc oszacować po wykonaniu i zbilansowaniu pełnej usługi, której koniec przewidziany jest na 31 marca przyszłego roku. Zadanie realizowane jest w ramach trzyletniej umowy na letnie i zimowe utrzymanie miasta.

Budowa nowej al. Wojska Polskiego po wznowieniu prac - stan na początek listopada

Od kilkunastu dni trwają prace związane z przebudową al. Wojska Polskiego w Częstochowie (DK-91). Wyzwania dokończenia robót, wstrzymanych po zerwaniu umowy z winy poprzedniego wykonawcy, w ograniczonym czasie podjęło się konsorcjum firm NDI S.A i NDI Sopot S.A.  Przebudowa jest realizowana w strategicznym komunikacyjnie dla miasta ciągu. Aleja Wojska Polskiego to kluczowa arteria, ale i ważny punkt na mapie kierowców podróżujących po naszym regionie i południowej Polsce.

Zmiana organizacji ruchu związana z zamknięciem znacznego odcinka al. Wojska Polskiego została wprowadzona 3 listopada. Było to konieczne do prowadzenia robót budowlanych w szerszym zakresie, które wykonawca sukcesywnie intensyfikuje.  

- Ekipy rozpoczynają obecnie frezowanie nawierzchni bitumicznej na tym odcinku. Następnie po usunięciu starej nawierzchni rozpoczną się prace przy budowie i przebudowie kanalizacji deszczowej, sanitarnej oraz sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych, a także budowy dolnych warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej – mówi Tomasz Kawalec kierownik budowy z firmy NDI, generalnego wykonawcy prac. -  Następnie planujemy rozpoczęcie prac przy budowie obiektu WD1 (ul. Legionów) i WD3 (ul. Krakowska) polegających na wykonaniu wzmocnienia podłoża pod ich podpory.

Inne roboty to między innymi rozbiórki na dwóch przejściach podziemnych, a następnie rozpoczęcie budowy nowych przejść.

Wykonawca jeszcze w listopadzie chciałby rozpocząć przebudowę sieci wodociągowej kolidującej z nowoprojektowaną infrastrukturą drogowo – mostową oraz przebudowę ciepłociągu w okolicach ul. Okrzei. 

Aktualnie prowadzone są już prace przy przebudowie kanalizacji sanitarnej i budowie kanalizacji deszczowej na kilku odcinkach, a także przy przebudowie sieci elektroenergetycznych, które kolidują z nowo projektowaną infrastrukturą drogowo-mostową. Najwięcej kolizji z sieciami podziemnymi, efektem których są czasochłonne prace, znajduje się na zamkniętym w obu kierunkach odcinku al. Wojska Polskiego.

- Prace toczą się także przy budowie mostu nad rzeką Wartą. Wykonaliśmy fundamenty w osi drugiej dla obiektów na łącznicach lewej i prawej. W trakcie jest zbrojenie i deskowanie fundamentów osi pierwszej dla obiektów na łącznicach lewej i prawej. Od kolejnego tygodnia chcemy rozpocząć zbrojenia podpór obiektu na łącznicach w osi drugiej – dodaje kierownik budowy Tomasz Kawalec z firmy NDI.

W najbliższych tygodniach rozpocznie się także wyburzenie pozostałych, starych istniejących obiektów i sukcesywna rozbiórka kładek dla pieszych oraz budynków w rejonie ul. Równoległej. Planowane jest rozpoczęcie przebudowy wodociągów, gazociągów i ciepłociągu. Kontynuowane będą drogowe roboty rozbiórkowe, a ekipy wykonawcy rozpoczną wykonywanie dolnych warstw konstrukcji nawierzchni drogowej. Wykonawca oczekuje, że jeszcze w listopadzie na plac budowy zostaną dostarczone pierwsze elementy konstrukcji nowego obiektu w miejscu estakady na Rakowie.

Całe przedsięwzięcie obejmuje przebudowę 5,5-kilometrowego odcinka al. Wojska Polskiego od węzła z al. Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską. Każdy z pasów ruchu ma mieć 3,5 metra szerokości. Ważne jest też dostosowanie konstrukcji drogi do nośności 115 kN/oś (nacisk osi pojedynczej samochodu ciężarowego) i nadanie jej kategorii KR7.

W ramach inwestycji powstaną nowe chodniki, drogi rowerowe, zatoki autobusowe oraz zjazdy do posesji i miejsc postojowych. Zadanie obejmuje również przebudowę skrzyżowań z drogami poprzecznymi, budowę węzła drogowego z ul. Rakowską, trzech przejść podziemnych, rozbiórkę sześciu istniejących kładek dla pieszych i budowę nowych oraz remont trzech mostów i kładki dla pieszych, ale i budowę pięciu nowych obiektów mostowych. Co więcej, do wykonania jest także przebudowa systemu odwodnienia, oświetlenie drogi, kanał technologiczny, ekrany akustyczne oraz przebudowa kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i naziemnej, czyli urządzeń teletechnicznych i energetycznych, sieci wodociągowych, kanalizacji deszczowej i sanitarnej, sieci gazowych, urządzeń melioracyjnych i hydrologicznych. Generalny wykonawca konsorcjum firm z Grupy NDI odpowiada również za wykonanie docelowej organizacji ruchu oraz za nasadzenia zieleni. Konsorcjum wykonawcze ma czas na zakończenie robót oraz zdobycie pozwoleń i koniecznych odbiorów zgodnie z umową do końca listopada przyszłego roku.

Przepraszamy za utrudnienia, budujemy dla Was!

 

Organizacja ruchu i komunikacji miejskiej przy częstochowskich cmentarzach 1.11

ak co roku w obliczu zwiększonego natężenia ruchu kołowego i pieszego w obrębie cmentarzy na przełomie października i listopada, zmianie ulegnie organizacja ruchu i komunikacji miejskiej wokół sześciu częstochowskich nekropolii.

Zmiany w organizacji ruchu będą, co do zasady, obowiązywały we wtorek, 1 listopada 2022r. od godz. 6.00 do godz. 21.00 z kilkoma wyjątkami:

  • ruch jednokierunkowy na odcinku Promenady im. Cz. Niemena od ul. Rolniczej do ul. Brzeźnickiej (cmentarz „Kule”) będzie obowiązywał od piątku, 28 października 2022r. od godz. 08:00 do wtorku 1 listopada 2022r. do godziny 20:00;
  • ruch jednokierunkowy na ul. Rolniczej będzie obowiązywał od poniedziałku 31 października 2022r. od godz. 14:00 do wtorku 1 listopada 2022r. do godziny 20:00;
  • w rejonie cmentarza przy ul. Zbawiciela zmiany w organizacji ruchu będą obowiązywać od poniedziałku 31 października 2022r. od godz. 06:00 do wtorku 1 listopada 2022 r. do godz. 20:00;
  • w rejonie cmentarza przy ul. Białostockiej zmiany w organizacji ruchu będą obowiązywać od poniedziałku 31 października 2022r. od godz.12:00
    do wtorku 1 listopada 2022r. do godz. 20:00.

Cmentarz przy ul. Św. Rocha

  • · Wyłączony z ruchu kołowego będzie odcinek ul. św. Jadwigi (z wyjątkiem pojazdów MPK i TAXI) od ul. św. Rocha do ul. ks. Kubiny. Od strony południowej do cmentarza można będzie dojechać ulicami św. Jadwigi oraz jednokierunkowo ul. Wyszyńskiego, Ewy,  ks. Kubiny. Powrót - ul. św. Jadwigi.
  • Ruch jednokierunkowy obowiązywał będzie na ul. Sikorskiego – wjazd od ul. św. Krzysztofa, wyjazd na ul. Bialską.
  • Przełożenie ruchu tranzytowego – droga DK-46 ( wyłączona z ruchu ul. św. Jadwigi), z kierunku od Opola ruch będzie się odbywał ulicami : św. Barbary, św.  Augustyna, Pułaskiego, ks. J. Popiełuszki , Jana Pawła II. W kierunku do Opola od Warszawy ruch będzie się odbywał ulicami Jana Pawła II, ks. J. Popiełuszki,  św. Kazimierza i  św.  Barbary. Na kierunku z Kłobucka do Opola ruch będzie się odbywał ulicami : św. Rocha,   Okulickiego, Szajnowicza -  Iwanowa,  ks. J. Popiełuszki,  św. Kazimierza i  św. Barbary.
  • Parkowanie czasowo będzie możliwe na ul. św. Krzysztofa, na ul. św. Jadwigi  między ul. Kubiny i ul. Wyszyńskiego i na istniejących w tym rejonie parkingach.

Cmentarz „Kule” - ulice:  Rolnicza i Fieldorfa–„Nila”

  • Wyłączone z ruchu kołowego (z wyjątkiem pojazdów MPK i TAXI) będą następujące odcinki ulic:

- ul. Dekabrystów od ul. Rolniczej do ul. Cmentarnej ,

- ul. Wały Dwernickiego od ul. Cmentarnej do ul. Fieldorfa – Nila

            - ul. Cmentarna od ul. Tartakowej do bramy cmentarza.

  • Ruch jednokierunkowy prowadzony będzie ul. Rolniczą począwszy od ul. Dekabrystów, dalej Promenadą Niemena, skąd będzie można wyjechać w lewo ul. Brzeźnicką do ul. Dekabrystów lub w prawo ul. Wańkowicza do alei Wyzwolenia
  • Parkować będzie można na istniejących parkingach oraz dodatkowo na ul. Fieldorfa – Nila na odcinku od Promenady do przystanku MPK przy wejściu na teren cmentarza

Cmentarz „Błeszno” - ulice: Palmowa i Bohaterów Katynia

  • Ul. Palmowa będzie całkowicie wyłączona z ruchu kołowego.
  • Przewiduje się ruch jednokierunkowy na ul. Bohaterów Katynia od skrzyżowania z ul. Limbową do skrzyżowania z ul. Bienia. Ponadto    ruch  jednokierunkowy obowiązywał  będzie  na 
    ul. Osikowej  (wjazd) oraz ul. Limbowej (wyjazd).
  • Parkować będzie można na istniejących parkingach oraz dodatkowo na ul. Bohaterów Katynia, gdzie czasowo nie będą dostępne pasy dla ruchu rowerowego.

Cmentarz Komunalny - ul. Radomska

  • · Zmiany polegają na ograniczeniu  parkowania na ul. Białostockiej po stronie wschodniej od wjazdu  na drogę dojazdową do cmentarza do ul. Radomskiej. Parkowanie będzie możliwe na wyznaczonych parkingach  oraz na jezdni po wschodniej stronie cmentarza.

Cmentarz „Stradom” - ul. Piastowska

  • · Wprowadzony zostanie ruch jednokierunkowy na odcinku ul. Piastowskiej od skrzyżowania z ul. Kawodrzańską (wjazd) do ul. Przestrzennej (wyjazd) z parkowaniem po stronie południowej ul. Piastowskiej.

Cmentarz „Łojki” - ul. Zbawiciela

  • · Zmiany polegają na wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego na ul. Zbawiciela w kierunku cmentarza i parkowania po prawej (wschodniej) stronie ulicy.

Na ulicach miasta w otoczeniu Cmentarzy, należy liczyć się ze zwiększonym natężeniem ruchu. Prosimy użytkowników dróg o ostrożność, cierpliwość i przepraszamy za przejściowe  utrudnienia. Więcej szczegółów na www.mzd.czest.pl w zakładce utrudnienia w ruchu.

Powyższe zmiany będą generowały także korekty w trasach niektórych linii MPK. Autobusy i tramwaje w poniedziałek 31 października i we wtorek 1 listopada będą jeździły wg rozkładów sobotnich. Zwiększona zostanie także liczba taboru przegubowego. Dla usprawnienia ruchu pomiędzy częstochowskimi cmentarzami 1 listopada zostaną wyznaczone także autobusowe linie specjalne o numerach: 96,97,98,99 z opłatami wg obowiązujących taryf biletowych. Więcej szczegółów na stronie www.mpk.czest.pl w zakładce rozkłady jazdy oraz www.live.mpk.czest.pl

 

Obsługa komunikacyjna w okresie Wszystkich Świętych 2022

Organizacja ruchu i MPK na Wszystkich świętych - wersja audio

 

Budowa nowej al. Wojska Polskiego w Częstochowie - zamknięcia i objazdy od 3.11

Z uwagi na realizację głównego frontu robót przy największej drogowej inwestycji we współczesnej historii Częstochowy tj. przebudowie DK-91 od al. Jana Pawła II do ul. Rakowskiej od świtu 3 listopada (czwartek) wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu, która z ewentualnymi modyfikacjami w kolejnych miesiącach będzie według głównych założeń obowiązywać do końca budowy późną jesienią przyszłego roku.

Jakie zmiany w ruchu nas czekają?

  • · Zamknięta dla ruchu kołowego w obu kierunkach zostanie al. Wojska Polskiego w Częstochowie na fragmencie od al. Jana Pawła II (z czynnym węzłem DK-91/DK-46) do ul. Krakowskiej. Ponadto zamknięty dla ruchu kołowego zostanie odcinek al. Wojska Polskiego od ul. Krakowskiej do ul. Rakowskiej (nieaktywny kierunek Katowice), natomiast ruch od ul. Rakowskiej do ul. Krakowskiej wraz z wjazdem w lewo w ul. Krakowską (aktywny  kierunek Warszawa) będzie odbywał się na jednym pasie jezdni – od ul. Rakowskiej do byłej estakady będzie to jezdnia wschodnia, a za byłą estakadą jezdnia zachodnia.

  • · Czynne na wszystkich możliwych relacjach pozostanie największe skrzyżowanie objęte pracami czyli krzyżówka Jagiellońska-al. Wojska Polskiego- al. Pokoju (z racji w/w zamknięć niemożliwe jedynie pozostaną: jazda na wprost al. WP w kierunku Katowic, skręt w lewo z al. Pokoju na Katowice, skręt w lewo z al. Wojska Polskiego w al. Pokoju oraz skręt w prawo z al. Wojska Polskiego w Jagiellońską i z Jagiellońskiej w prawo na Katowice).

  • · Możliwe pozostaną także lewoskręty: z al. WP w ul. Bór oraz z ulic: Równoległej i Powstańców Śląskich w al. WP.

Dlaczego konieczne są takie zamknięcia?

  • · Zaawansowanie robót na budowie zrealizowane przez poprzedniego wykonawcę było na tyle niewielkie wobec czasu, którym dysponował (ok. 10% wykonania całości przewidzianych prac na całym budowanym odcinku), że niezbędne dla terminowej realizacji prac jest wprowadzenie takich zmian w organizacji ruchu. Tam gdzie wykonanie robót było śladowe tj. na odcinku od Krakowskiej do al. Jana Pawła II konieczne jest w pierwszej kolejności pełne zamknięcie drogi dla ruchu.

Jak objechać zamknięcia?

  • · Najlepszym rozwiązaniem dla płynności przejazdu w obu kierunkach jest skierowanie się na autostradową obwodnicę Częstochowy (A1) i ominięcie całego miasta lub ewentualne skorzystanie z jednego z czterech węzłów prowadzących do poszczególnych rejonów Częstochowy (Częstochowa Północ, Częstochowa Jasna Góra, Częstochowa Blachownia i Częstochowa Południe). Poruszanie się A1 wraz z obwodnicą miasta jest uzasadnione ponadto z uwagi na remonty w ciągu „gierkówki” także poza granicami miasta na południe od Częstochowy. Dla kierowców poruszających się po kraju na osi północ - południe informacje o prowadzonych w mieście pracach w postaci tablic informacyjnych staną daleko przed granicami miasta (węzeł północny A1 i od południa węzeł w miejscowości Podwarpie).

  • · Dla kierowców, którzy muszą wjechać do miasta służby konsultujące (wraz z policją) i zatwierdzające tymczasową organizację ruchu wskazały jako zalecany objazd w kierunku Katowic ulicami: Jana Pawła II, Dąbrowskiego, Nowowiejskiego, Bohaterów Monte Cassino, Jagiellońską, Orkana, 11 listopada, Jesienną, Rakowską do al. Wojska Polskiego.

  • · Dlaczego akurat taką trasą? Niemożliwe jest wskazanie jako zalecanego objazdu alternatywną trasą np. przez ciąg ulic: Popiełuszki-Pułaskiego z uwagi na ograniczenia tonażowe jezdni nad nieczynnym przejściem podziemnym u zbiegu tych ulic, ponadto na ul. Pułaskiego obowiązują już inne ograniczenia, jak zawężenie ruchu do jednej jezdni z uwagi na budowę nowego odcinka DK-46. Skierowanie zaś ruchu przez ul. św. Jadwigi jest niemożliwe, bo prowadziłoby w obręb innej budowy tj. realizowanej inwestycji na częstochowskim odcinku DK-46.

  • · Dla kierowców poruszających się na północ, objazd w kierunku Warszawy wiedzie po skręcie w lewo w ul. Krakowską ulicami: Kanał Kohna, Nadrzeczna przez Rondo Trzech Krzyży do al. Jana Pawła II i węzła

  • · Funkcjonować będą także objazdy lokalne, tak jak np. ten pozwalający dostać się do al. Wojska Polskiego pomimo zamknięcia wjazdu i wyjazdu z ul. Legionów

Jakie rozwiązania wobec utrudnień zostaną wprowadzone w celu poprawy poruszania się po mieście?

  • · Ze względów bezpieczeństwa pieszych przy trzech przejściach w centrum zostanie wprowadzona nowa sygnalizacja świetlna, chodzi o przejścia przez ulice: Dąbrowskiego (na wysokości Jasnogórskiej), Nowowiejskiego (na wysokości Szymanowskiego) i Kanał Kohna (przejście na wysokości wejścia do Galerii Jurajskiej). Dwa ostatnie w wymienionych będą przejściami ze wzbudzaną sygnalizacją świetlną.
  • · Zawieszone z użytkowania zostanie przejście dla pieszych przez ul. Nowowiejskiego na wysokości ul. Waszyngtona
  • · Zmieni się organizacja ruchu: na ul. Jasnogórskiej - na odcinku od Dąbrowskiego do Żwirki i Wigury będzie to od 3.11 ulica jednokierunkowa oraz na ul. Racławickiej – gdzie na odcinku od Żwirki Wigury do Dąbrowskiego także obowiązywać będzie jeden kierunek.
  • · Zmieni się pierwszeństwo na skrzyżowaniu Katedralnej i Ogrodowej, gdzie od 3.11 ulica Katedralna stanie się drogą podporządkowaną
  • · Na czas zmian zawieszone zostanie parkowanie w strefie płatnego parkowania na miejscach wyznaczonych w jezdni przy ulicach: Dąbrowskiego (te na chodnikach pozostaną czynne) i Nadrzecznej
  • · W centrum miasta obowiązywać będzie maksymalna prędkość do 30 km/h
  • · Uruchomiona zostanie trasa tramwajowa do dzielnicy Kucelin, powrót regularnych połączeń także od 3.11 – UWAGA na zmiany w rozkładach jazdy wszystkich linii spowodowane uruchomieniem tej trasy

Jakie zmiany w komunikacji miejskiej poza powrotem tramwaju na Kucelin?

  • · Likwidacja autobusowej linii 40 za tramwaj
  • · Autobusy MPK linii: 53,58,65,68 będą kursować w obu kierunkach od al. Niepodległości przez al. 11 Listopada, Zesłańców Sybiru, Bohaterów Katynia i Rakowską do al. Wojska Polskiego i dalej bez zmian w kierunku gmin Olsztyn i Poczesna.
  • · Ze względu na zmianę trasy, dojdzie do niewielkich przesunięć godzin kursów. Prosimy zatem o zapoznanie się z nowymi rozkładami jazdy.

Inne zalecenia i informacje dla mieszkańców naszego miasta i regionu?

  • · Na osi północ-południe w Częstochowie najszybszym środkiem lokomocji będzie tramwaj na wszystkich liniach i zachęcamy do korzystania z tej komfortowej, bezpiecznej i szybkiej po przebudowie formie podróży
  • · Jeśli musimy poruszać się autem prywatnym to warto rozważyć czy poprzez autostradową obwodnicę miasta nasza podróż na skrajnie oddalone od siebie rejony miasta bądź położone w pobliżu węzłów autostradowych nie będzie trwała krócej mimo dłuższej trasy
  • · W przypadku poruszania się samochodami po objazdach, w szczególności w centrum zachowajmy szczególną ostrożność i liczmy się ze znacznie dłuższym niż zwykle czasem przejazdu
  • · Jeśli dojeżdżamy do miasta z regionu warto rozważyć korzystanie z publicznego transportu zbiorowego z wykorzystaniem jednego z centrów przesiadkowych przede wszystkim mieszkańcy docierający do Częstochowy z południowych rejonów naszego regionu powinni rozważyć
  • · Wszystkie wymienione szczegóły dotyczące organizacji ruchu przedstawione są na znakach, nie jedźmy na pamięć i obserwujmy informacje i znaki drogowe na trasach naszych podróży po mieście i regionie.
  • · O w/w zmianach zostali listownie i osobiście powiadomieni przedstawiciele instytucji, firm i służb, na których funkcjonowanie będą miały wpływ wspomniane modyfikacje

Służby zarządzające ruchem wraz z policją w przypadku wystąpienia jakichkolwiek trudności nie wykluczają wprowadzenia korekt do powyżej opisanej organizacji ruchu. O każdej istotnej dla sytuacji sprawie i postępie realizacji prac przy tej strategicznej dla naszego miasta i regionu budowie będziemy informować na bieżąco w odrębnych komunikatach czy w innych formach przekazu. Przepraszamy z utrudnienia, budujemy dla Was!

 

Schemat poglądowy

Skrócona wersja zmian w organizacji ruchu dostępna także w pliku video

 

Zaawansowane prace na kolejnych, drogowych inwestycjach lokalnych w Częstochowie

Dobiegają końca prace na budowie odwodnienia ul. Traugutta wraz z jej gruntowną przebudową i budowie nowej ul. Mehoffera w Częstochowie. Oddanie do użytku obu zadań nastąpi jeszcze tej jesieni. Rozbudowa ul. Jesiennej do ul. Bór wraz z przebudową istniejącego śladu Jesiennej postępuje zaś w dobrym tempie i termin zakończenia prac wiosną przyszłego roku wydaje się być niezagrożony. Łączny koszt tych trzech przedsięwzięć budowlanych to ponad 28 mln zł. Dzięki realizacji wspomnianych inwestycji poprawiony zostanie układ drogowy każdej z dzielnic, w których realizowane są prace, tym samy znacznie poprawi się komfort podróżowania i życia w tych rejonach Częstochowy. Promień oddziaływania wymienionych inwestycji obejmuje dzielnice: Północ, Tysiąclecie, Kiedrzyn, Stradom, Wrzosowiak i Ostatni Grosz. Poniżej przypomnienie ważnych szczegółów dotyczących inwestycji.

Traugutta

Inwestycja realizowana w latach 2021-2022

Koszt inwestycji: 8.777.777,77 PLN

Dofinansowanie w ramach środków Narodowego Funduszu Ochrony  Środowiska

3.533.991  PLN

Zakres robót:

  • budowa kanalizacji deszczowej wraz z przyłączami;
  • budowa zbiornika chłonno - odparowującego;
  • budowa drogi gminnej;
  • budowa zjazdów;
  • budowa chodnika;
  • budowa skrzyżowań z ulicami przyległymi;
  • przebudowa wodociągu;
  • budowa kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami;
  • przebudowa przyłączy kanalizacji sanitarnej;
  • przebudowa sieci gazowej wraz z przyłączami;
  • budowa oświetlenia ulicznego - zakres MZD;
  • przebudowa oświetlenia ulicznego - zakres TAURON S.A.;
  • przebudowa sieci i przyłączy elektroenergetycznych;
  • przebudowa sieci teletechnicznych;
  • nasadzenia drzew;
  • założenie trawników

Rozbudowa ul. Józefa Mehoffera na odcinku  od ul. Piastowskiej do ul. Daniela Chodowieckiego

Inwestycja realizowana w 2022 roku

Koszt: 1.832.949,11 PLN

Zakres robót:

  • wykonanie konstrukcji nawierzchni jezdni o przekroju 1x2 i szerokości 5,50m;
  • wykonanie chodnika;
  • wykonanie zjazdów indywidualnych
  • budowa sieci kanalizacji deszczowej z włączeniem do istniejącej kanalizacji; 
  • przebudowa zjazdów indywidualnych na działki sąsiadujące z drogą;
  • wykonanie progu zwalniającego
  • przebudowa sieci elektroenergetycznej niskiego napięcia;
  • przebudowa urządzeń telekomunikacyjnych
  • budowa kanału technologicznego;
  • rozbiórka i budowa ogrodzeń;
  • wykonanie robót wykończeniowych w tym humusowanie i obsianie trawą pasów zieleni;

Rozbudowa ul. Jesiennej od ul. Marszałka  Edwarda  Rydza-Śmigłego do Alei 11 Listopada oraz budowa łącznika drogowego ul. Jesiennej i ul. Marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego z ul. Bór

Inwestycja realizowana w latach 2021-2023

Koszt: 17.490.266,65 PLN

Dofinansowanie w ramach środków Funduszu Rozwoju Dróg: 4.423.884,90  PLN

Zakres robót:

Branża  drogowa:

  • budowa jezdni, budowa ciągu pieszo – rowerowego i ciągu pieszego,
  • przebudowa skrzyżowań i zjazdów do posesji,
  • budowa zatok autobusowych,
  • montaż wiat przystankowych;
  • nasadzenia zieleni w pasie drogowym (nasadzenia i przesadzanie drzew i krzewów)

Branża sanitarna:

  • budowa kanalizacji deszczowej,
  • budowa kanalizacji sanitarnej,
  • przebudowa sieci wodociągowej,
  • przebudowa sieci gazowej,

Branża elektroenergetyczna:

  • przebudowa sieci elektroenergetycznej,
  • demontaż istniejącego oraz budowa nowego oświetlenia pasa  drogowego i budowa kanału technologicznego

Ulica Złota na Zawodziu oddana po przebudowie

W wrześniu zakończyła się – kosztem 8 mln 650 tys. zł - przebudowa ulicy Złotej w Częstochowie na odcinku od Mirowskiej do skrzyżowania z ulicą Legionów. Obecnie wykonawca dokonuje kosmetycznych poprawek zgłoszonych podczas odbiorów i sprząta plac budowy.

Ulicę Złotą po inwestycji wizytował prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk w towarzystwie m.in. zastępcy dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg, Piotra Kurkowskiego. Obecna była także przewodnicząca Komisji Infrastruktury Rady Miasta Częstochowy, Krystyna Stefańska.

Zakres inwestycji w ul. Złotej (dzielnica Zawodzie) obejmował przebudowę pełnej infrastruktury podziemnej i naziemnej: gruntowną przebudowę konstrukcji drogi, wymianę nawierzchni jezdni, budowę obustronnych chodników, budowę odwodnienia, przebudowę sieci wodociągowej i instalację nowoczesnego oświetlenia ulicznego. Wszystko to na odcinku blisko 1,1 km Przebudowana jezdnia ma 6 metrów szerokości, a obustronne chodniki z płyt standardowo 2 metry. Powstały też wjazdy do posesji z kostki brukowej w kolorze grafitowym.

W ramach przebudowy na całym odcinku wykonano kanalizację odprowadzającą wody opadowe z jezdni i chodników ulicy Złotej. W ulicy Mirowskiej wybudowano fragment kanalizacji deszczowej. W ramach inwestycji wykonano przyłącza kanalizacji deszczowej do granic posesji prywatnych umożliwiające odprowadzenie wody opadowej z posesji i z rynien budynków. Na całej długości przebudowywanego odcinka ulicy Złotej zrealizowano kanalizację teletechniczną na potrzeby rozwoju sieci światłowodowych. Większość wymienionej infrastruktury nie funkcjonowała w ul. Złotej wcześniej i została wybudowana od podstaw.

Jako uzupełnienie zieleni nasadzono 10 drzew, a na skrzyżowaniu ulicy Złotej z ulicą Legionów pojawiło się 1012 szt. krzewów, a także niewielkie pasmo z traw ozdobnych. Na całej długości ulicy Złotej urządzono trawniki. Zamontowano też dwie wiaty przystankowe w celu obsługi komunikacji autobusowej. Przez ul. Złotą po podpisaniu ostatecznego protokołu odbiorczego jeździć będzie autobus MPK linii 21. Najprawdopodobniej rozpocznie wozić pasażerów przez ul. Złotą od początku listopada. Szczegółową informację na ten temat przedstawi w najbliższych dniach Biuro Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Częstochowy.

Złota na tym odcinku posiada skrzyżowania z ulicami podporządkowanymi: Złotogórską, Odrzańską, Szarą, Wiślaną, Goplany, Ceglaną i Wapienną.

Całkowita wartość zadania wyniosła 8 mln 650,4 tys. zł brutto. Zadanie zostało współfinansowane środkami z Funduszu Dróg Samorządowych w wysokości 3 mln 163,3 tys. zł (co stanowiło około 1/3 kosztów zadania).

Przekazanie placu budowy wykonawcy nastąpiło w końcu grudnia 2020 roku i zgodnie z umową (po aneksie) roboty miały się zakończyć 20 sierpnia 2022 roku. Wykonawca zakończył prace13 września, po czym rozpoczęły się odbiory techniczne. Za czas zwłoki wykonawcy zostały naliczone kary umowne.

Zmiany w przepisach dotyczących lokalizacji lub przebudowy zjazdów z dróg publicznych. Sprawdź szczegóły

Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie informuje, że w związku z wejściem w życie w dniu 21.09.2022 r. zmienionej ustawy z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z  2022 r., poz. 1693 z późn. zm.) oraz nowego Rozporządzenia Ministra Infrastruktur z dnia 24.06.2022 r. w sprawie warunków techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1518) zmieniają się zasady wydawania zezwoleń na lokalizację lub przebudowę zjazdów.

Od 21.09.2022 r. obowiązuje nowy wniosek w sprawach zezwoleń na lokalizację zjazdu lub przebudową już istniejącego. Wniosek jest dostępny na stronie internetowej Zarządu pod adresem www.mzd.czest.pl, zakładka „Jak załatwić sprawę”.

Najważniejsze zmiany:

  •          szczegółowe określenie przeznaczenia nieruchomości, którą ma obsługiwać zjazd,
  •     wskazanie przewidywanego natężenia ruchu generowanego przez projektowaną inwestycję na nieruchomości (natężenie ruchu winno zostać poparte analizą z uwzględnieniem funkcji zabudowy na nieruchomości oraz ilością stanowisk postojowych),
  •         wskazanie rodzaju (miarodajnych) pojazdów, jakie będą korzystały ze zjazdu, pojazdy te określa załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktur z dnia 24.06.2022 r. w sprawie warunków techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych,
  •         konieczność załączenia do wniosku opinii ws. organizacji ruchu wydanej przez Biuro Inżyniera Ruchu (BIR) Urzędu Miasta Częstochowy dla nowoprojektowanych zjazdów z dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych oraz dróg gminnych w przypadku projektowanej zabudowy wielorodzinnej, handlowo-usługowej, zjazdu na drogę wewnętrzną oraz wystąpienia trudnych warunków wynikających z istniejącego ukształtowania lub zagospodarowania terenu (np. duża różnica wysokości terenu względem drogi, bliskość skrzyżowania itp.),
  •       konieczność załączenia do wniosku opinii BIR w przypadku przebudowy zjazdu w związku ze zmianą zagospodarowania nieruchomości polegającej na zmianie funkcji z mieszkaniowej na mieszkaniową z usługami, handlem lub tylko z przeznaczeniem pod prowadzenie działalności gospodarczej.

W przypadku złożenia niekompletnego wniosku zostanie wystosowane wezwanie do jego uzupełnienia w wyznaczonym w wezwaniu terminie nie krótszym niż 7 dni od jego otrzymania. Brak uzupełnienia wniosku będzie skutkował pozostawieniem go bez rozpatrzenia w oparciu o przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

Jednocześnie MZD wyjaśnia, że zgodnie z nowym nazewnictwem na nieruchomość przyległą do drogi lokalizuje się zjazdy zwykłe, a nie jak dotychczas zjazdy indywidualne (do zabudowy mieszkaniowej) lub publiczne (w przypadku działalności gospodarczej). Zjazdy techniczne oraz awaryjne są przeznaczone tylko dla pojazdów obsługi drogi oraz służb ratowniczych.

NDI przejmuje plac budowy i planuje kolejność robót

Nowy wykonawca przebudowy alei Wojska Polskiego przedstawił władzom miasta etapy prac planowane po wznowieniu realizacji inwestycji. NDI ruszy z nimi w pełni po wprowadzeniu nowej organizacji ruchu. Miasto oczekuje ich dużej intensywności. Z udziałem prezydenta Częstochowy, Krzysztofa Matyjaszczyka odbyło się dziś spotkanie robocze z kadrą zarządzającą grupy NDI, nowego wykonawcy przebudowy alei Wojska Polskiego w Częstochowie (DK-91), z którym w ubiegłym tygodniu Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie podpisał umowę wykonawczą. Spotkanie było związane z formalnym przekazaniem placu budowy przez MZD konsorcjum wykonawczemu i okazją do przedstawienia informacji o pracach, które będą kolejno realizowane. Poza Prezydentem Miasta na miejscu obecni byli m.in.: dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg Joanna Holi – Sosnowska, Marcin Lewandowski – wiceprezes grupy NDI, Wojciech Pałczyński – dyrektor Oddziału Południe grupy NDI,  a także Mirosław Bogdalczyk – dyrektor projektu i Mateusz Słota – kierownik robót mostowych.

Wykonawca zapowiada, że po przygotowaniu frontu robót, jeszcze w ramach obecnej organizacji ruchu, w pierwszej kolejności należy spodziewać się:

- założenia osnowy geodezyjnej w celu umożliwienia realizacji robót budowlanych,

- rozpoczęcia przebudowy kolizji sieci elektroenergetycznych na odcinku od wiaduktu nad ul. Bór do obiektu nad aleją Pokoju,

- rozpoczęcia przebudowy kolizji sieci teletechnicznych.

W następnej kolejności, po wprowadzeniu nowej czasowej organizacji ruchu w obrębie inwestycji, wykonawca przystąpi do kolejnych etapów:

- rozbiórki pozostałych części istniejących przejść podziemnych,

- rozbiórki obiektu nad Wartą,

- przebudowy sieci ciepłowniczej na wysokości ul. Zamenhofa i ul. Brzozowej w rejonie projektowanego przejścia podziemnego,

- przebudowy kanalizacji deszczowej: w rejonie skrzyżowania z ul. Legionów, w rejonie skrzyżowania z ul. Krakowską i ul. Rejtana, w miejscu starej estakady i przejścia podziemnego przy ul. Brzozowej,

- budowy obiektów mostowych: nad rzeką Wartą, na skrzyżowaniu z ul. Legionów i na skrzyżowaniu z ulicami: Krakowską/Rejtana.

W najbliższym czasie, odrębnym komunikatem poinformujemy o zmianach w organizacji ruchu, z którymi będą wiązać się wspomniane prace oraz terminach, od których obowiązywać będą te zmiany. Trwają uzgodnienia i proces zatwierdzania organizacji ruchu.  Zakończenie wszystkich prac budowlanych i oddanie do użytku nowej alei Wojska Polskiego od skrzyżowania z aleją Jana Pawła II do ul. Rakowskiej planowane jest pod koniec 2023 roku.

Budowa przedłużenia ul. Korfantego - podpisanie umowy

Dyrekcja Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie i przedstawiciele kadry zarządzającej firmy Strabag, wyłonionej w przetargu, podpisali dziś umowę na realizację budowy przedłużenia ul. Korfantego od Skweru Lotników do ul. Bugajskiej. Będzie to znakomite połączenie drogowe, piesze i rowerowe zarówno z DK-46 i sąsiednią Gminą Miastem Olsztyn, jak i całą Jurą Krakowsko – Częstochowską. To także kluczowa inwestycja pod względem zapewnienia obsługi komunikacyjnej terenów inwestycyjnych w Częstochowie. Realizacja zadania będzie kosztować 59 mln zł z czego 30 mln zł stanowić będzie dofinansowanie z Funduszu Polski Ład, a pozostała kwota, blisko połowa niezbędnego montażu finansowego, została zabezpieczona w środkach własnych miasta.

Zakres prac, które rozpoczną się jesienią tego roku obejmuje:

• wykonanie konstrukcji jezdni, poboczy, ciągów pieszo rowerowych, chodników, zatok autobusowych nowej drogi oraz przebudowywanych dróg towarzyszących w tym niezbędnych łączników i łącznic
• budowę obiektu kolejowego relacji Częstochowa – Kielce (lokalizacja wskazana po lewej stronie mapy ze zdjęcia)
• budowę obiektu drogowego w ciągu jednej z łącznic nad ciągiem pieszo – rowerowym (lokalizacja wskazana po prawej stronie mapy ze zdjęcia)
• budowę odwonienia
• przebudowę sieci: wodociągowej, gazowej itp.
• budowę pełnego oświetlenia drogowego
• przebudowę kanalizacji kablowej
• budowę kanału technologicznego
• budowę infrastruktury przystankowej
• zagospodarowanie zieleni

Termin zakończenia inwestycji z umowy to połowa października 2024. Przypomnijmy, że przed kilkoma laty Częstochowa zrealizowała strategiczną budowę pierwszego odcinka nowej ul. Korfantego od ronda Szwejkowskiego do Skweru Lotników, której kontynuacją jest rozpoczynająca się inwestycja.

Umowa z NDI podpisana

Informujemy, że dziś (13.09) w siedzibie częstochowskiego MZD została podpisana umowa na realizację pozostałego do wykonania zakresu prac wielkiej przebudowy al. Wojska Polskiego w Częstochowie (DK-91). Prace zgodnie z zakończoną przed kilkoma tygodniami procedurą przetargową realizować będzie konsorcjum firm NDI S.A i NDI Sopot S.A. Inwestycja zostanie zrealizowana w niezmiennym do pierwotnych założeń zakresie, zgodnie z projektem dofinansowanym ze środków UE. Dokumenty ze strony zamawiającego i wykonawcy parafowali przedstawiciele kadry zarządzającej Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie i konsorcjum NDI. Przebudowa al. Wojska Polskiego w Częstochowie to największa drogowa inwestycja we współczesnej historii miasta.

- Przed nami ogromne logistyczne wyzwanie, bo na realizację kontraktu mamy czas do końca przyszłego roku, tymczasem zakres prac jest bardzo duży. Ale to też nasza kolejna inwestycja, którą będziemy realizować w Częstochowie i mamy nadzieję, że dobry kontakt z Inwestorem jak i Zamawiającym pomoże nam w sprawnej realizacji tego ważnego projektu – podkreśla Małgorzata Winiarek – Gajewska, prezes zarządu grupy NDI S.A. i dodaje - Aleja Wojska Polskiego to kluczowa arteria miasta, musimy dokonać wielu uzgodnień zatem czas oraz sprawne ich procedowanie będą odgrywać w tej realizacji decydującą rolę. Aktualnie kończymy nasz inny wymagający projekt czyli kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną, który był nie mniej wyczekiwanym, obserwowanym i skomplikowanym logistycznie zadaniem. Udało się go zrealizować zgodnie z założeniami i chcielibyśmy móc pod koniec przyszłego roku tym samym pochwalić się w Częstochowie.​

Termin zakończenia inwestycji jaki wyznaczył w umowie Zamawiający to 30 listopada przyszłego roku.

- Zainteresowanie oferentów w przetargu potwierdziło, że jest to zadanie technologicznie do realizacji w tym terminie. Ponadto to strategiczna inwestycja, na której efekt będzie czekać nie tylko Częstochowa, ale także mieszkańcy regionu i całej południowej Polski. Cieszę się, że realizacji tego zadania podejmuje się firma z doświadczeniem zebranym w trakcie wielu wymagających realizacji na terenie kraju – mówi p.o. dyrektora MZD w Częstochowie, Joanna Holi – Sosnowska. – Dla nas to koniec skomplikowanego czasu wypełnienia licznych procedur, po którym przychodzi czas na wyzwania w terenie. Priorytetem jest oddanie do użytku z końcem przyszłego roku nowego kręgosłupa komunikacyjnego naszego miasta. Efekt końcowy ma zrekompensować niedogodności, z którymi mieszkańcy mierzyli się do tej pory i zmierzą się przez kolejne miesiące – dodaje Joanna Holi – Sosnowska.  

W przeciągu kilkunastu kolejnych dni na budowie pojawią się ekipy wykonawcy. O szczegółach związanych z harmonogram prac i zmianami w organizacji ruchu poinformujemy w odrębnych komunikatach.

Finisz prac przy ul. Złotej - ostatnie utrudnienia

Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie informuje, że dobiegają końca prace związane z budową od podstaw ul. Złotej wraz z podziemną i naziemną infrastrukturą towarzyszącą pomiędzy ulicami: Mirowską a Legionów. W związku z układaniem warstwy wiążącej nawierzchni jezdni na skrzyżowaniu Złota/Srebrna/Mirowska możemy dziś (18.08) napotkać na spowolnienia, skrzyżowanie jednak pozostanie przejezdne. Natomiast w sobotę (20.08) w godzinach 8-16 układana będzie ostatnia, ścieralna warstwa nawierzchni skrzyżowania, co będzie wymagało powrotu we wskazanych godzinach do czasowych utrudnień. Nastąpi wówczas przywrócenie ruchu wahadłowego na skrzyżowaniu oraz zamknięcie wlotu ul. Srebrnej w związku ze wspomnianymi robotami bitumicznymi. Dla zamkniętego wlotu ulicy Srebrnej wyznaczony zostanie objazd ulicami Mirowską, Morenową Srebrną. Na czas tych prac siłą rzeczy objazdem będzie musiał poruszać się także autobus MPK linii nr 26. W sobotni wieczór po godzinie 18 powinna zostać przywrócona stała, pierwotna organizacja ruchu i komunikacji miejskiej. Szczegóły w linku http://mzd.czest.pl/utrudnienia-w-ruchu-mzdit/zmiany-tymczasowej-organizacji-ruchu-na-skrzyzowaniu-ul-mirowskiej-zlotej-i-srebrnej
Pełna przejezdność w ciągu ul. Złotej nastąpi zaś z końcem miesiąca. Do tego czasu zachowajmy szczególną ostrożność. Przepraszamy za utrudnienia budujemy dla Was!

Wróć do początku strony